joi, 8 iunie 2017

Pledoarie pentru lectură

Tatiana Timcenco, Liceul Republican de Muzică „S. Rahmaninov”
           
Nu sunt economist, nici jurist, nici poet, nici inginer, nici medic şi nici artist. Sunt bibliotecar şcolar de ani mulţi. De ani buni, ani lungi, ani grei şi ani ca fulgul, uşori şi repede trecători. Ani în care cărțile cele mai bune au fost citite, recitite, uitate...  Dincolo de ani, însă, profesia mi-a făcut un dar unic, incomparabil şi poate insesizabil de cei pentru care nu sunt decât un simplu biblioteca… Mi-a dăruit atmosfera cărţilor prin care mulţi au ajuns  să fie oameni sau ceva mai mult.. Adică mi-a lăsat senzația de punte a unei corăbii uriaşe pe care tinerii navigatori timid o păşesc şi se avânta în mare..
  Altfel spus... sunt bibliotecar școlar. În fiecare zi stau pe scaunul meu roşu şi mă uit cu uimire la copiii care zilnic vin şi solicită cărți. Exact, cu uimire mă uit la ei… În era tehnologiei, în era informației de consum, acești copii cer cărți... Iar eu stau în fotoliul meu roșu şi mă mir. Pentru că cititul este a 8-a, a 9-a, a 10 –a minune a lumii, dacă vreți. Cel puțin în secolul 21.
    Senzaţia certă că ispita dislocării valorilor centrale am evitat-o datorită cărţii a venit cu timpul. Tot cu timpul s-a mai adăugat şi bucuria intimității pe care ţi-o dă o bibliotecă şi pe care mulți o neagă, frecventând orice fel de săli, nu şi săli de lectură. Sunt curioasă câți tineri navigatori de azi răspund invitației la libera gândire îndrăzneală, supunere, franchețe şi curaj, citind cărţi? Totuşi nu la ghiftuiala cu un amalgam de lecturi aparent inofensive mă refer, ci la un gust cultivat în timp în familie dar şi de cel care de ani de zile îndrumă, ascultă, pune la îndoială, învaţă. De cel care stă în spatele unor oarecare rafturi de cărţi având o oarecare responsabilitate în fața unui oarecare cititor. De bibliotecar.
   Cred că căutările unei soluţii pentru supravieţuirea umanului trebuie reinițiate, pentru că, se pare, între bibliotecar şi cititor nu stau doar nişte rafturi  de cărți, ci ceva mai jenant-lipsa curiozității. Iar simptomul tânărului plictisit şi indiferent din stradă vine în calitate de argument. Și tot în calitate de argument vine omul matur, plictisit şi indiferent, care nu are timp, dorință sau uită să fie curios. Lucru extrem de contagios, această amorțeală spirituală, care, din păcate, rămâne la putere în lipsa unei strategii de stat şi care tinde să devină moştenire genetică pentru următoarele generații.
    Pe măsură ce viața se mișcă mai repede și mai repede, există o dorință tot mai mare de a încetini lucrurile... Pentru că umanul nu mai face faţă vitezei.. Acest lucru se reflectă în înmugurirea unei  mișcări "lente", în care oamenii îşi iau în mod intenționat timp pentru a finaliza sarcinile care altfel ar putea fi realizate mult  mai repede. O atracție deosebită o au  activități, cum ar fi tricotatul, gătitul, coacerea pâinii, angajarea în călătorii de meditaţie şi nu de recorduri. E o replică dată vitezei, progresului. O replică dată de oamenii care simt că ceva se pierde, ceva dispare… Poate ar fi cazul să aplicăm aceeaşi încetinire şi în cazul lipsei totale de timp şi interes acordat lecturii? 
Recent, fiind în căutarea unor soluții, cel puţin din interes profesional,  am descoperit că există chiar și o mișcare de „citire lentă", care pledează pentru recăpătarea capacitații de a te  bucura de o carte de modă veche de hârtie pentru perioade lungi de timp, fără distragerile lumii digitale. Unii oameni chiar au deschis  cluburi de carte, unde se reunesc pentru a citi în tăcere, telefoanele fiind oprite.
 Ați putea crede că e ciudat să plasezi o astfel de prioritate pe o agendă plină de întâlniri, discuții, rapoarte, socializare virtuală. Totuși unii o fac prioritar. 
Am devenit atât de obișnuiți cu  lectura unor propoziții (texte integrale nu citim decât accidental) însoțite de link-uri și reclame colorate încât este dificil de urmărit progresul lung și adesea șerpuit al enunţurilor  literare. 
 Bombardați de informații și într-o grabă perpetuă, majoritatea dintre noi citesc, fără să realizeze, peste linia de sus a textului, dar apoi în jos în partea stângă a ecranului și doar parțial peste celelalte linii , căutând cuvinte importante și titluri.
   Dacă nu vom urmări în mod activ actul lecturii așa cum este folosit pentru a fi făcut, riscăm să pierdem capacitatea noastră de a ne bucura de ea - și există repercusiuni grave: o predispunere cronică la stres, o agilitate mentală extrem de plăpândă, capacitate redusă de concentrare și mai puțină empatie.
  Copiii care citesc ferm, absolut concentrat la școală, capătă un obicei. Iar pe parcurs un obicei devine stil de viață. 
   Azi, stând în fotoliul meu roşu de bibliotecar, am înțeles că 30-45 de minute pe zi de lectură „vie” este echivalentul unei ore de sport pentru trup. A deconecta TV, telefonul, tableta şi a deschide cartea e un antrenament absolut eficient pentru creier.  
   Aş vrea să fac portretul bibliotecarului ideal în contact cu cel al cititorului ideal. Până la urmă va fi acelaşi om cu cartea în mână. Și nu va fi omul sălilor de lectură, nici elevul frustrat de obligativitatea lecturii, nici bătrânul plictisit din holul policlinicii. Va fi omul care s-a aventurat pe o corabie uriaşă să înfrunte, să îmblânzească şi să asculte marea, fie el punte sau navigator. Va fi omul care, în căutarea profunzimii, crede în carte.
 Iar acum, Vă rog să mă iertați, am un cititor.. Tânăr şi absolut convins că azi de la bibliotecă va pleca cu o lume întreagă sub braț.