Daniela VRABIE,
sef oficiu,
Filiala „Transilvania”
Trecerea din lumea caldă şi sigură a copilăriei spre lumea
măturatăţii cu
responsabilităţile sale se
realizează de cele mai
multe ori cu dificultate, sub imperiul nesiguranţei, al confuziei, al sentimentului de teamă care poate mina
serioase conflicte şi probleme. Dar dacă nu suntem prea preocupaţi sau chiar doborâţi de ceea ce ni se pare că se întâmplă tocmai pentru a ne supăra şi a ne face nouă viaţa imposibilă, putem remarca
cu certudine că ea, viața, poate fi mai
interesantă, mult mai
captivantă, mai ales dacă ne cunoaştem ,,locul” nostru şi dăm un sens
acestuia.
Invitatul
special al serviciului „Tineri, Rebeli și Ambițioși”, a fost Olga
Rabei avocat de profesie, care activează la Institutul de Reforme Penale, având un impact pozitiv cu adolescenții de la Liceul
Teoretic „P. Zadnipru” pentru că le-a oferit
elevilor atât informație reală din cazuri
concrete și implicândui în cazuri cu diferite situație de ordin
penal. Elevii au fost împărțiți în două grupuri: primul
grup având situția: doi copii de
15 ani au furat căpșunele din grădina vecinului și grupul doi un băiat pe nume
Costică de 16 ani a
furat mașina tatălui său din dorința mare de a
impresiona fetele.
Primul grup justificând
că este o vârstă la care tînărul este vulnerabil, dominat de mediul de prieteni, de școală și deasemenea în
familie și nu în ultimul rînd
de neștiință, lipsa de
informație.
Grupul doi au explicat că un adolescent
ajunge la 16 ani, începe să simtă gustul libertăţii pe care
treptat o vrea a fi totală. Vrea să decidă singur. Vrea sa-şi conducă singur viaţa. îi displace
controlul parinţilor şi se străduieşte să le dovedească că nu mai este
copil. Însă el nu este nici
adult, ceea ce determină o luptă continuă, uneori dureroasă. Acest conflict
are şi o altă latură: adolescentul doreşte libertate
totală, dar este în continuare dependent
de parinţi material,
financiar. Altfel spus, doreşte libertate fără responsabilitate
şi asta deoarece
nu ştie ce înseamnă adevarata
libertate care duce la creștere, la dezvoltare, la împlinire, iar nu la conflicte sau eşecuri continue.
Se impune deci construirea unei imagini corecte asupra
acestei ,,himere"care este libertatea, iar cel mai sigur punct de pornire
este identificarea semnificaţiilor pe care adolescentul le acordă deja acesteia și „Un om bine informat este un om puternic”, dar în cazul vârstei juvenile
„Un adolescent informat este acel tânăr care nu va avea infracțiuni cu caracter penal”. Elevii trebuie să cunoască adevărata libertate și că vârsta la care sunt
ei – juvenilă este cea mai
neliniștită și astfel li s-a
dat să completeze din
fișa de activitate
spațiile libere după cum le sugerează începutul: Libertatea este pentru mine ca...; Mă simt liber/ă când...; Nu mă simt liber/ă când...; Avem
nevoie de libertate pentru că numai un om liber...; Când sunt liber/ă...; Când mi se îngrădește libertatea...; Pentru a fi liber...; Libertatea se câștigă...
Identificarea
conflictelor de rol și status ce pot apare în relaţia cu adultul ca urmare a necunoaşterii exacte a poziţiei şi a responsabilităţilor.
Următoarea activitate
pentru elevi au avut de ierarhizat pe o piramidă valori în ordine descrescătoare a importanței lor cum ar fi: Dreptate; Religie
(credință); Fericire; Adevăr; Prietenie; Toleranța; Libertatea; Dragoste; Educație; Siguranță economică; Inteligența; Realizare profesională; Cetățenie.
La sfârșit fiecare din ei au primit o fișă de informație cu formarea unei imagini de sine pozitive determinând
să conștientizeze că:
·
Nu este singurul care trece prin asemenea momente.
·
O problemă nu este înlăturată dacă este ignorată sau dacă lăsată să te copleșească, pierându-ți toată încrederea în sine.
·
Dincolo de „defectele” pe care le ai sau pe care îți închipui că le ai, există foarte multe și valoroase calități, atuuri pe care trebuie să le cunoști și să le valorifici astfel încât să compensezi ceea ce nu-ți place la tine.
·
A fi un prieten bun înseamnă a câștiga prieteni adevărați.
·
A spune „nu pot”/ „nu sunt în stare să fac și eu așa ceva” înseamnă a limita și a pune bariere propriilor aspirații, dorințe, posibilități.
·
Important este că, în locul dezamăgirii și deznădejdii să realizezi o analiză pozitivă a situației respective pentru a-i identifica cauzele astfel încât
acestea să nu mai acționeze în viitor.
Astfel informația primită direct de la Dna
Olga a fost binevenită pentru că este un prim pas
la îndepărtarea
confilctelor cât și a consecințelor la o vârstă juvenilă.